Jaunumi no Tūrisma un saistīto nozaru nodarbināto prasmju pilnveides un produktivitātes apmācību projekta, augusts 2025

“ “Potami”: Grieķu virtuves garša un estētika mūsdienīgā Rīgas interpretācijā”
Rīgas viesmīlības ainavā sevi piesaka jauns un spilgts spēlētājs – grieķu restorāns “Potami”, kas atrodas Eksporta ielā, ar gleznainu skatu uz Daugavu. Nosaukums tulkojumā no grieķu valodas nozīmē “upe”, simboliski uzsverot saikni ar dabu un plūsmu – gan kulinārajā, gan atmosfēriskajā ziņā.
Restorāna koncepcijas pamatā ir cieņa pret grieķu kulinārajām tradīcijām un autentiskām garšām. Ēdienkartes autors un šefpavārs Kaspars Jansons ir radījis piedāvājumu, kurā apvienojas grieķu virtuves klasiskās vērtības ar mūsdienīgu pieeju. Produkti tiek piegādāti tieši no dažādiem Grieķijas reģioniem – no olīveļļas un jogurta līdz jūras veltēm un garšaugiem –, nodrošinot īstu Vidusjūras autentiskumu.
“Potami” piedāvā ne tikai maltīti, bet arī sajūtu pieredzi. Kā uzsver šefpavārs, viņu iedvesmojusi ne vien grieķu ēdienu garša, bet arī filozofija – cieņa pret produktu, dāsnums un vienkāršība. Šeit ēdiena baudīšana kļūst par rituālu, kur kvalitāte un godīgums ir pamatā ikvienam komponentam.
Svarīga loma “Potami” identitātē ir arī interjeram, ko veidojis atzītais Latvijas dizainers Oskars Skara. Telpas iedvesmotas no Egejas jūras krastu estētikas – tās papildina dabīgi materiāli kā kaļķakmens, roku darināta keramika un salmi. Mozaīkas tipa grīda, sienas ar klints tekstūru un salmu pļava pie griestiem rada sajūtu, ka atrodaties Vidusjūras piekrastē, nevis Latvijas galvaspilsētā.
Restorāna plānojums ietver zāli ar atvērtu virtuvi un plašu terasi ar skatu uz upi. Kopējā ietilpība ir līdz 70 viesiem. Šī ir vieta, kur satiekas autentiskas garšas, pārdomāts dizains un augstas kvalitātes serviss – būtiski elementi, kas var kalpot par iedvesmu visai viesmīlības nozarei Latvijā.
“Potami” atklāšana ir zīmīgs notikums gan Rīgas kulinārajā vidē, gan arī plašākā mērogā – tā ir liecība par viesmīlības nozares attīstības potenciālu, spēju apvienot autentiskumu ar inovāciju un starptautiskām garšām ar lokālu pieeju.
Avots: travelnews.lv
Mācīšanās, disciplīna un attieksme – pamatvērtības restorāna darbā
Intervijā piedalās:
Mārtiņš Sirmais
3 pavāru restorāna “Tam labam būs augt”
Pavārs
Kāda ir jūsu specializācija un pieredze nozarē?
Mani sauc Mārtiņš Sirmais, esmu pašlaik 3 restorānu īpašnieks, esmu izbijis trauku mazgātājs, pavārs, šefpavārs, strādājis visas pozīcijās un pašlaik pelnu naudu ar restorāniem.
Kāda ir jūsu uzņēmuma darbības joma?
Mēs gatavojam ēst par naudu cilvēkiem, kuri novērtē mūsu ēdienu. To darām jau ilgu laiku, un mūsu pieeja ir ļoti tieša – galvenais ir ēdiens. Restorāna “3 pavāri” dibinātāji un īpašnieki ir paši pavāri un šefpavāri. Mūsu restorānā nav klasiskā bāra vai citām vietām raksturīgo akcentu, bet mums ir atvērtā virtuve. Mūsu fokuss ir ēdiens, un viss pārējais ir pakārtotāks tam.
Kādi ir ieguvumi, ieguldot uzņēmuma darbinieku apmācībās un pilnveidē?
Es to redzu kā nepārtrauktu procesu. Arī pats sevi uzskatu par darbinieku un mācos katru dienu. Ja cilvēks pasaka, ka visu jau zina vai ir pats gudrākais restorānā, tas bieži vien nozīmē tieši pretējo – ka viņš patiesībā zina vismazāk. Mācīšanās un attīstība notiek nepārtraukti, no rīta līdz vakaram, un tā ir būtiska visās nozarēs, ne tikai restorānu nozarē.
Kā jūs raksturotu paaudžu maiņas procesus nozares uzņēmumos?
Restorānu vidē paaudžu maiņa notiek nepārtraukti. Latvijā un citās postpadomju valstīs viesmīļi pārsvarā ir jauni cilvēki – atšķirībā no Rietumeiropas, kur apstākļi, nodokļu politika un dzīves ritms ir citādi.
Mūsu restorānā šobrīd kolektīvā ir ienākuši daudzi jaunu darbinieku, tieši viesu zālē, un mēs to uztveram ļoti pozitīvi. Virtuvē kolektīvs mainās mazāk.
Mēs paši jau vairāk nekā padsmit gadus esam nozarē, tāpēc šāda “jaunu asiņu” pieplūde ir dabiska un vērtīga. Turklāt mūsu restorāns uzņem praktikantus, un patiesībā uztveram sevi par sava veida izglītības iestādi jaunajiem pavāriem un viesmīļiem.
Uz kādām darbinieku prasmēm šobrīd tiek likts uzsvars nozarē?
Manuprāt, būtiskākās prasmes nav mainījušās un nemainīsies arī nākotnē. Pirmkārt, tā ir pašdisciplīna. Kā reiz teicis Entonijs Burdēns: “Pirmais likums restorānā ir ierasties darbā laikus.” Ja darbinieks kavē, visa ražošanas ķēde izjūk. Precizitāte un disciplīna ir pamatā tam, lai viss darbotos kā nākas.
Otrkārt, būtiska ir attieksme – mirdzošas acis, darba griba, degsme un spēja saglabāt interesi par to, ko dari. To mēs kā restorāns varam palīdzēt attīstīt, taču pamatu šīm īpašībām liek ģimene un audzināšana. Šis ir izaicinājums, ar kuru šobrīd saskaramies. Tas nav slinkums no jauniešu puses, bet gan paaudzes īpatnības. Ir arī ļoti labi piemēri šajā paaudzē, kuri tad arī strādā pie mums.
Procesu vadīšana | Kā vadīt uzlabojumu projektus

KIC apmācību treneri:
Vladislavs Sorokins, Miķelis Bendiks, Laila Keisele, Baiba Drēgere – Vaivode, Linda Liepiņa, Uldis Piekuss.
“Procesu vadīšana | Kā vadīt uzlabojumu projektus” ir pasaules un Latvijas ekspertu praksē balstīta mācību programma dažādu līmeņu vadītājiem. Šī programma iekļauj tēmas no problēmu definēšanai līdz uzlabojumu ieviešanai. Kļūsti par produktivitātes kultūras vēstnesi un apgūsti uzlabošanas projektu realizēšanai nepieciešamās prasmes.
Mērķauditorija: Vadītāji, komandu līderi, procesu uzlabotāji, kvalitātes vadītāji, LEAN eksperti, un produktivitātes virzītāji.
Programma:
1. diena | Produktīvas uzlabojumu kultūras pamatnosacījumi
- Ieinteresētās puses un viņu vajadzības: klienti, darbinieki, īpašnieki
- Saikne starp uzņēmuma stratēģiskajiem mērķiem un produktivitātē balstītas uzņēmuma kultūras veidošanu.
- Izaicinājumi produktivitātes paaugstināšanai
- Produktivitātes definīcija
- Produktivitātes veicināšanas pieejas – Lean un 6Sigma
- Ar ko sākt? Kas ir klients un kādi ir klientu tipi
- Klienta balss (VoC jeb Voice of customer)
- Nozīme, radot vērtību klientam
- Klienta balss izzināšanas process un metodes
2. diena | Problēmas definēšana. Uzlabojumu projektu pamatsoļi
- Uzlabojumu projektu pamatsoļi
- Problēmas definēšana
- Procesi un to vadība
- Problēmas komunikācija
3. diena | Informācijas un datu vākšana pamatotu lēmumu pieņemšanai
- Dati un mērījumi – Cik liela ir problēma no klienta skatu punkta?
- Vizuālā vadība
- Procesu vizualizēšana jeb kartēšana
- Vērtība un zudumi
4. diena | Datu analīze
- Problēmu risināšanas kultūra
- Procesa kartes analīze
- Vērtības analīze
- Laika analīze
- Problēmu cēloņu apzināšanas/ meklēšanas metodes
- 5 kāpēc
- Zivs asaka
- Statistiskā un datu analīze
- Argumentēta problēmas cēloņa komunikācija
5. diena | Uzlabojumu ieviešana
- Kas jāzina pirms uzlabojumu plānošanas
- Ideju ģenerēšana un rīku pielietojums
- Uzlabojumu izvēle, alternatīvas un testi
- Nākotnes procesa izveide un novērtējums
- Uzlabojumu plānošana
- Uzlabojumu ieviešana – sagatavošanās
6. diena | Ieviesto uzlabojumu uzraudzība un kontrole
- Kas ir kontrole un kāpēc ir nepieciešama veikto uzlabojumu uzraudzība un kontrole
- Uzraudzības un kontroles metodes (kontrolsaraksti, vizuālā vadība, KPI)
- Darbinieku iesaiste ieviesto uzlabojumu uzturēšanā un pilnveidē (5 minūšu sapulces, informatīvās tāfeles)
- Standartizācija, SOP, uzraudzības/reaģēšanas plāni, auditi un sertifikācijas – nozīmīga ieviesto uzlabojumu uzturēšanas sastāvdaļa
- Sakārtotas dokumentācijas nozīme pēc uzlabojumu projektu īstenošanas
7. diena | Nepārtrauktu uzlabojumu kultūras veidošana un uzturēšana. Dalībnieku projektu prezentācijas
- Programmas kopsavilkums, dalībnieku refleksija
- Kaizen – nepārtrauktu uzlabojumu kultūras veidošana un uzturēšana
- Uzlabojumu idejas un to apkopošana
- Dalībnieku prezentācijas par realizētajiem un plānotajiem projektiem/aktivitātēm. Trenera un grupas biedru ieteikumi, diskusijas
- Projekta noslēguma ziņojums
Apmācību vajadzību identificēšana uzņēmumā
LATVIJAS VIESNĪCU UN RESTORĀNU ASOCIĀCIJA
Piedāvā apmācību projektu
“Tūrisma un saistīto nozaru nodarbināto prasmju pilnveides un produktivitātes apmācību projekts”
Projekta nr. 4.2.4.1/1/24/A/004
Projekts tiek īstenots līdz 2029. gada 31. decembrim
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu: projekti@hotelpro.lv
Projekts balstīts uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas mērķiem:
- Veicināt mūžizglītību
- Nodrošināt elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas
- Atbalstīt jaunu prasmju apguves nepieciešamību
- Sekmēt profesionālo mobilitāti
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda finansiālo atbalstu.
Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.