Jaunumi no LVRA digitālo prasmju apmācību projekta, marts 2025

Viļņošanās efekts: piekļuves inovācijas ūdens tūrismā

Šā gada 24.-28. februārī norisinājās Vidzemes inovāciju nedēļa, kurā ik gadu Vidzemes plānošanas reģions izceļ kādu ar inovācijas attīstību saistītu tēmu, lai rosinātu jaunas idejas gan publiskās pārvaldes, gan uzņēmējdarbības sektoros. Šī gada tēma ir uzdrīkstēšanās – inovāciju un zinātniskās attīstības dzinējspēks.

Vidzemes inovāciju nedēļas ietvaros tika organizēts inovāciju hakatons “Viļņošanās efekts: piekļuves inovācijas ūdens tūrismā”, ko rīkoja Vidzemes plānošanas reģions sadarbībā ar Kurzemes plānošanas reģionu un Tartu Universitātes Pērnavas koledžu.

Hakatona mērķis bija mudināt ikvienu uzdrīkstēties un izmantot ūdens tūrisma sniegtās iespējas, produktus un pakalpojumus. Pēdējo gadu laikā tiek mērķtiecīgi strādāts pie ūdens tūrisma nozares pielāgošanas plašākām cilvēku grupām, īpaši domājot par senioriem, cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem un ģimenēm ar bērniem. Tā ir kopīga uzdrīkstēšanās raudzīties plašāk un meklēt neierastus risinājumus, kas palīdzētu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.
Pasākuma mērķis bija nonākt pie vērtīgām idejām un risinājumiem, kurus ir iespējams ieviest praksē, attīstīt un laika gaitā padarīt par labās prakses piemēriem, kas tiek plaši ieviesti Latvijā, Igaunijā un citviet pasaulē, mudinot uzdrošināties arī citus, kā arī veidot tūrisma nozares uzņēmēju izpratni par cilvēkiem ar dažādām vajadzībām un ieviest digitālus risinājumus kā palīgu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.

Avots: innovation.vidzeme.lv


Liels potenciāls klientu menedžmenta sistēmu digitalizācijā viesmīlības nozarē

Intervijā piedalās:

Līga Ignate
EDIC Latvijas Digitālā Akseleratora
Rīgas kontaktpunkta vadītāja

Kas ir Digitālās attīstības ceļa karte?

Digitālās attīstības jeb transformācijas ceļa karte ir dokuments, ko mēs izsniedzam uzņēmumiem, kuri piesakās atbalsta programmām, lai iegūtu finansējumu apmācības programmas ietvaros, vai piesakās mūsu pakalpojumiem, kas ietver tehnoloģiskās konsultācijas, izvērtēšanu, prototipēšanu. Šajā dokumentā tiek attēlots uzņēmuma digitālais briedums, kādā digitālā brieduma stadijā tas atrodas, mūsu ieteikumi par veicamajām aktivitātēm, prasmju apgūšanu, uzņēmumu darbinieku izglītošanu, kā arī vēlamais rezultāts, kas ir uzlabots ieteikto aktivitāšu ietvaros, kā ir augusi transformācija digitālās attīstības ceļa kartes kontekstā.

Kāda informācija tiek iekļauta Digitālās attīstības ceļa kartē?

Brieduma testam ir divas daļas. Ir Eiropas Komisijas izveidotā sadaļa, kas ietver jautājumus pa segmentiem. Šis tests iekļauj jautājumus, kādas tehnoloģijas tiek izmantotas. Ir B daļa, kas ietver mūsu pašu veidotus jautājumus, kuru rezultātā mēs noskaidrojam uzņēmuma iepriekšējo pieredzi, eksporta potenciālu, komandas kompetences, mācību nepieciešamību, kādās jomās būtu jāmācās, kādu rezultātu tas dos. Tā būtībā ir tāda aprakstošā anketa, kuru uzņēmums aizpilda un sniedz papildu informāciju par sevi. Tad abu daļu rezultāti tiek likti kopā un no tā veidojas Digitālās attīstības ceļa karte.

Kādas iespējas Digitālās attīstības ceļa karte sniedz Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas biedriem?

Par apkalpojošo sfēru, kas tieši darbojas ar cilvēkiem, jāsaka, ka tur mums ir vēl lielas izaugsmes iespējas. Ir, kur augt, jo ļoti liels potenciāls slēpjas klientu menedžmenta sistēmās jeb CRM, kā arī digitālajās pieteikumu sistēmās, kurās var pieteikties, lai ierastos restorānā, nevis zvanīt pa telefonu, lai varētu rezervēt galdiņu. Tas pats attiecas uz skaistumkopšanas un līdzīgām nozarēm, kurās ļoti daudz ko var pārnest uz digitālu formātu tiešsaistē, kā arī klientu apkalpošanu veikt daudz veiksmīgāk iespējams ar digitālajiem risinājumiem.

Kā notiek uzņēmumu vērtēšana?

Uzņēmumu vērtēšana iekļauj administratīvos kritērijus. Mēs pārbaudām, vai uzņēmumam nav nodokļu parādu, kas uz pārbaudes brīdi nedrīkst pārsniegt 150 EUR. Mēs izgūstam informāciju sodu reģistros, uzzinām, vai uzņēmumam un tā saistītajām personām nav bijušas kādas sodāmības kontekstā ar nelegālo nodarbinātību, nodokļu nemaksāšanu u. tml.
Ja ar to viss ir kārtībā, trešais punkts, ko pārbaudām, ir de minimis pieejamība, tas ir valsts atbalsts uzņēmumiem ar iespēju 3 gadu periodā saņemt finansējumu 300 000 EUR apmērā; tā ir Eiropā pieejama programma. Uzņēmumiem, kuri izmanto dažādus Eiropas programmu ietvaros pieejamos pakalpojumus, šis de minimis tērējas ātrāk, bet ir uzņēmumi, kas šīs iespējas vispār neizmanto. Ja uzņēmumam ir de minimis atlikums, mēs tos varam izmantot mūsu pakalpojumu nodrošināšanā.

Vēl mēs pārbaudām DNSH jeb apņemšanās nenodarīt videi nopietnu kaitējumu. Piemēram, atkritumu pārstrādes uzņēmumos, kas paredz risku videi, mēs pārbaudām un apliecinām, ka projekts, ko uzņēmums saņems ar mūsu atbalstu, videi nekā nekaitēs.

Ja visu šo pārbaužu rezultātā netiek konstatētas kādas neatbilstības, tad mēs lemjam par atbalsta piešķiršanu, un pirmie pakalpojumi, kas tiek veikti, ir brieduma tests un ceļa karte. Kad tiek pretendēts uz jau nākamajiem pakalpojumiem, tad seko jauna punktu vērtēšanas kārta, kas pēc būtības ir kvalitatīvie kritēriji, pēc kuriem mēs redzam un vērtējam uzņēmuma iepriekšējo pieredzi, tā kompetences, produktu eksporta potenciālu, ja uzņēmums vēlas izstrādāt vai ieviest kādu digitālo risinājumu. Vērtējums ir no 0 līdz 10 un minimālais punktu skaits, kas jāiegūst, lai kvalificētos atbalsta saņemšanai, ir 35. Jāteic, ka to savākt ir gana viegli; līdz šim nav bijuši uzņēmumi, kas nekvalificējas, jo pēc būtības, šis pakalpojums jau ir paredzēts, lai sniegtu iespējas uzņēmumiem kaut ko digitalizēt.

Kas jāņem vērā, saņemot valsts atbalstu?

Valsts atbalsts de minimis tiek reģistrēts Finanšu ministrijas sistēmā. Pašam uzņēmumam ir iespēja ieiet EDS jeb elektroniskās deklarēšanas sistēmā, kur ir pieejama de minimis veidlapa. Mēs parasti nosūtām uzņēmumiem veidlapu, kurā ir iespējams apskatīties, kā to iesniegt. Kā jau es minēju, katram uzņēmumam ir pieejami 300 000 EUR 3 gadu periodā. Ja uzņēmums nav izmantojis visu de minimis, tad mēs paši sistēmā to piešķiram. Tā ir vienkārša lieta, par ko uzņēmumam nav jāuztraucas, jo veidlapas iesniegšana ir dažu minūšu jautājums.

Kāda ir mācību loma uzņēmumu attīstībā?

Mācību loma uzņēmumu attīstībā ir ļoti būtiska, jo svarīgi ir ne tikai nosūtīt darbiniekus uz apmācībām, bet gan izvēlēties mērķētas apmācības. Mēs iesakām un spējam nodrošināt uzņēmumiem analīzi no malas par to, ko uzņēmuma darbiniekiem vajadzētu mācīties. Piemēram, var teikt, ka trūkst zināšanas par Excel, taču, vai derēs jebkuri Excel kursi – visticamāk, ka nē, jo katram uzņēmumam ir vajadzīgas specifiskas prasmes un zināšanas. Tādēļ arī ir svarīgi izvēlēties mērķētas mācības, kuru rezultātā darbinieks iegūs zināšanas, kuras patiešām izmantos darba gaitā. Ja šis process ir bijis pareizs, tad tā ir iespēja uzņēmumam augt, jo nepietiek ar zinošu vadību, ja darbinieki savā jomā nav profesionāli. Zināšanas un prasmes darbinieku līmenī ir ļoti svarīgas!


janvārī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas OECD Izglītības inovācijas un pētniecības centrs CERI publicēja ziņojumu “Izglītību ietekmējošās tendences 2025” (Trends Shaping Education 2025), kas atspoguļo globālās tendences izglītībā: “Progresīvās tehnoloģijas, tostarp mākslīgais intelekts, lietu internets un virtuālā realitāte, jau maina to, kā mēs strādājam, mācāmies un sazināmies. Lai gan ir daudz bažu par darbvietu pārvietošanu, datu privātumu, vienlīdzību un garīgo veselību, šo tehnoloģiju mērķis veicināt labklājību un pārveidot tik dažādas jomas kā lauksaimniecība, transports, medicīna un kultūra veicina ieguldījumus un inovācijas.”

Avots: www.oecd.org


Informācija par vienu no projektā pieejamajiem kursiem

“Integrētas vadības kvalitātes sistēmas digitālie instrumenti”

PASNIEDZĒJS:

Jānis Baltačs

APMĀCĪBU KURSA SATURS:

  • Organizācijas vadības kvalitātes sistēmas iekšējā audita plāna un pilnveidojumu reģistra izveide digitālā formā;
  • Neatbilstību un pilnveidojumu reģistra veidošana;
  • Saistošo standartu prasību integrēšana pilnveidojumu reģistrā;
  • Iekšējā audita plāna digitāls risinājums un sasaiste ar pilnveidojumu reģistru;
  • Analītisko funkciju iestrāde iekšējā audita plānā un pilnveidojumu reģistrā.

Tīmekļvietņu/sociālo portālu izmantošana

LATVIJAS VIESNĪCU UN RESTORĀNU ASOCIĀCIJA

Piedāvā apmācību projektu
“Tūrisma un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts”
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/004
Projekta īstenošana līdz 2026.gada 30.jūnijam
Pieteikšanās jaunām apmācībām projektā ir atvērta līdz 2026.gada 30.aprīlim
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu projekti@hotelpro.lv

Projekta investīcijas mērķis ir nodrošināt Latvijas Republikā reģistrētus sīkos (mikro), mazos, vidējos un lielos komersantus ar digitālajām, robotizācijas un automatizācijas pamatprasmēm, digitālo pārveidi un digitālajām inovācijām, tai skaitā prasmēm, kas sekmētu eksporta veicināšanu, augsta līmeņa digitālās pārvaldības pamatprasmēm uzņēmumu vadības līmenī un prasmēm digitālo tehnoloģiju izmantošanai dažādos uzņēmējdarbības procesos.

Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda finansiālu atbalstu.
Projekta sākotnējās kopējās attiecināmās izmaksas ir EUR 1 134 000, t.sk. plānotais Atveseļošanas fonda atbalsts – EUR 567 000.

Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.

Lejuplādēt PDF