Jaunumi no LVRA digitālo prasmju apmācību projekta, jūnijs 2025

“Gada cilvēks tūrismā 2024” laureāta Ruslana Jamčinska veiksmes stāsts
Zināms, ka par nominācijas “Gada cilvēks tūrismā 2024” laureātu kļuvis Ruslans Jamčinskis, viesnīcas “Monika Centrum Hotels” direktors. YouTube kanālā publiskota intervija, kuras vadītājs un BalticTravelnews.com direktors Aivars Mackevičs apsprieda Ruslana Jamčinska karjeras kāpnes un izaicinājumus, darbojoties nozarē, kā arī prognozes tūrisma nozarē 2025. gadā.
Ruslana Jamčinska veiksmes stāsts sācies, kad viņš 15 gadu vecumā bija nonācis viesnīcā Mežotnes pilī, kas tolaik bija prestižs četrzvaigžņu hotelis. Viņš attīstīja savu karjeru viesmīlības jomā, mācoties un strādājot vairākās viesnīcās, tostarp ASV, kur viņš strādāja lidostā, kā arī vadīja viesnīcas “Elefant” un “Monika Hotel”, pirms kļuva par tās ģenerāldirektoru.
Pateicoties pieredzei un aktīvajai dalībai Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijā, Ruslans ir ieguvis atpazīstamību un ir atzīts par Gada cilvēku tūrismā 2024. gadā. Viņa nozīmīgākais ieguldījums ir saistīts ar viesnīcu uzlabošanu un nozares attīstību, īpaši mācot un vadot jaunus speciālistus. Intervijā arī tiek uzsvērts, cik svarīga ir mācīšanās un jaunu zināšanu apguve. Viņš norāda, ka mācības ne tikai sniedz akadēmisko pamatu, bet arī palīdz attīstīt praktiskas iemaņas, kas ir būtiskas karjerā viesmīlības nozarē.
Avots: https://www.youtube.com/watch?v=O_19UsYYhtI&t=1s
Urban Van Glamping Riga – uzsvars uz radošiem risinājumiem un īpaši uz kvalitatīvu komunikāciju ar viesi
Intervijā piedalās:
Jānis un Dita Grandāni
Urban Van Glamping Riga
Idejas autori
Kāda ir Urban Van Glamping Riga specializācija tūrisma nozarē?
Esam viena no neparastākajām viesnīcām Rīgā, piedāvājam cilvēkiem palikt unikālā vietā un iespēju gulēt ‘busiņos’, kas izvietoti telpās. Arī ziemā šeit ir silti. Tā ir iespēja tiem, kuriem kādreiz pašiem ir bijis šāds ‘busiņš’, vai tiem, kam ir bijis sapnis gulēt kempingā. Šī ir vieta, kurā satiekas ceļotāji no visas pasaules, lai izbaudītu neparastu naktsmītnes piedāvājumu.
Vēl viena būtiska lieta, ko mēs parādām ar savu dizainu, ir Latvijas daba. Katrs ‘busiņš’ reprezentē kaut ko no Latvijas dabas, piemēram, mūsu mežus, purvus un Baltijas jūru. Viens eksemplārs ir radīts kā Latvijas raibā govs, kas lauku vidē ir ļoti bieži sastopama. Ar šo dizainu mēs parādām tūristiem Latvijas dabas krāšņumu.
Vai un kādas informācijas tehnoloģijas ieviešat savā viesnīcā?
Tā kā mūsu viesnīca ir maza un šis ir vairāk kā mūsu hobij-projekts, kā arī paši daudz ceļojam, tad, pirmkārt, esam ieviesuši self check-in jeb pašreģistrācijas sistēmu. Tajā brīdī, kad viesis rezervē numuriņu jeb ‘busiņu’, mēs aizsūtām visu informāciju Booking.com sistēmā vai īsziņā, vai Whatsapp. Viesis atbrauc un komunikācija tiek uzturēta tiešsaistē, lai viņš justu, ka tiek gaidīts. Lielākoties gan cenšamies viesus arī satikt reģistrēšanās brīdī vai citā laikā klātienē. Vienlaikus attālināta komunikācija nodrošina to, ka mums nav jābūt visu laiku šeit uz vietas.
Otrs – pie ieejas durvīm mums ir uzstādīta video novērošanas kamera. Ja redzam, ka viesim ir kādas problēmas ar reģistrāciju, varam tiešsaistē to redzēt un dot padomus, kā tās risināt.
Treškārt, tā kā šī ir vēsturiska ēka un tai ir problēmas ar apkuri, ir ierīkota arī gudrā māja. Attiecīgi ir salikti dažādi sensori, kas reaģē, nokrītot temperatūrai zem konkrētas atzīmes, un ieslēdz sildītāju, savukārt, kad tiek sasniegta noteikta temperatūra vai mitrums, tas pats izslēdzas. Dienās, kad viesu nav vai viņu ir mazāk, varam apkuri atslēgt pavisam.
Kādu ieguvumu tūrisma nozares uzņēmumiem sniedz procesu digitalizācija?
Mans pamatdarbs ir saistīts ar projektu vadību un procesu efektivizāciju, līdz ar to arī viesnīcā mēs cenšamies procesus efektivizēt un digitalizēt. Piemēram, grāmatvedībā paši cenšamies sagatavot visus dokumentus, dažkārt ar grāmatvežu palīdzību. Ja es redzu, ka kāds solis šajā procesā patērē ilgāku laiku, es meklēju veidus, kā šo sistēmu vai Excel failus uzlabot un padarīt ātrākus, efektīvākus un mazāk laikietilpīgus.
Uz kādām darbinieku prasmēm un kompetencēm tiek likts akcents?
Elastīgums un spēja pielāgoties mainīgajiem apstākļiem, kā arī komunikācija ar viesiem ir kompetences, kurām pievēršam īpašu uzmanību. Kad paši ceļojam, redzam, ka viesnīcu piedāvājums ir diezgan līdzīgs, līdz ar to tas atšķirīgais iezīmējas tajā, kā tu pret viesi izturies un komunicē. Mūsu uzņēmējdarbībā vislabāko novērtējumu saņemam par mūsu attieksmi un servisu. Pat ja mums ir sezonas darbinieki, ļoti akcentējam, lai arī viņi pret viesi izturētos tā, it kā uzņemtu pie sevis ciemos. Kad saņemam atsauksmes Booking.com, redzam, ka, mums klātesot, atzīmes ir diezgan augstas, taču tajā brīdī, kad neesam uz vietas vai citu iemeslu dēļ pamainās komunikācija, tad arī atzīmes mēdz nedaudz samazināties. Pareizā komunikācija un attieksme, un spēja ar cilvēku runāties rada labvēlīgu cilvēku novērtējumu.
Uz kādām tendencēm tūrisma nozarē jāvērš uzmanību nākotnē?
Kā jau minējām, mēs diezgan daudz ceļojam, tādēļ uzbūvējām šādu viesnīcu, jo arī paši ceļojumos meklējam nestandarta, netipiskas viesnīcas. Īstenībā tādas ir diezgan grūti atrast ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē. Arvien vairāk aktīvie tūristi meklē neparastas naktsmītnes, līdz ar to nozarei ir jāpielāgojas arī šādiem radošiem un neparastiem risinājumiem. Kā piemēru varam minēt mūsu neseno atgriešanos no Ukrainas. Tur katrs restorāns ir neparasts kā muzejs, ar citādu pasniegšanas veidu, kuros var izjust izteiktu kultūras noskaņu. Salīdzinot jāsaka, ka Rīgā liela daļa viesnīcu ir vienveidīgas, jo gan viesnīcas, gan Airbnb dzīvoklīši ir iekārtoti ar viena zviedru lielveikala mēbelēm, dvielīšiem, traukiem un visu pārējo. Turklāt esam ievērojuši, ka tieši maksātspējīgā publika bieži vien meklē šīs radošās vietas, jo, iespējams, viņi jau daudz ir pieredzējuši un ir gatavi jaunai pieredzei, guļot ‘busiņā’.
Tā kā par ceļošanu rakstām blogu lielajiem medijiem, bieži tiekam aicināti ceļojumos ārvalstīs ar mērķi rakstīt par tām. Mēs sadarbojamies ar dažādām Eiropas valstīm un, tiklīdz kādā valstī parādās interesanti tūrisma objekti, tās aicina mūs ceļot un rakstīt ar mērķi šīs vietas parādīt citiem un reklamēt. Gribētos redzēt, ka lielpilsētas un valsts institūcijas arī Latvijā izvirzītu iniciatīvu par tūristu piesaisti no dažādām valstīm. Lai tā nebūtu tikai piedalīšanās tūrisma izstādēs, bet gan lai tiktu aicināti dažādi satura veidotāji, žurnālisti, tūristi un blogu rakstītāji, kas parādītu Latvijas tūrisma objektus citādi, jo sociālo tīklu platformas ir tās, no kurām cilvēki visbiežāk uzzina par iespējām ceļot. Šad tad paši aicinām ārvalstu tūristus ciemos. Mums ir bijuši tādi Vācijas ceļotāji, kas par Latviju nekad iepriekš nebija taisījuši sižetus.
Ja runājam par mūsu uzņēmuma un tūrisma nozares attīstību ietekmējošiem faktoriem, tad vēlamies uzsvērt, ka mūsu viesnīca ir balstīta uz aprites ekonomiku, proti, mēs izmantojam lietas un materiālus, kas jau reiz ir izmantoti. Piemēram, ‘busiņu’ nākamais dzīves cikls būtu bijis metāla prese, taču mēs tos izglābām un restaurējām. Tā ir iespēja dot lietām otru dzīvi!
23.-25. jūlijā Lisabonā, Portugālē, norisināsies 19. starptautiskā konference par e-mācībām un digitālo mācīšanos jeb “19th International Conference on e-Learning and Digital Learning”, kuras ietvaros Prof. Dr. Piet Kommers, UNESCO izglītības tehnoloģiju profesors no Nīderlandes, lasīs lekciju par mākslīgo intelektu (MI), lai palīdzētu studentiem uzlabot metakognitīvās prasmes un radošo domāšanu. Viņš uzsver: “Līdzīgi sasniegumiem IKT jomā pirms trim desmitgadēm, MI parādīšanās šodien signalizē pedagogiem, ka cilvēka mācīšanās process var būt apdraudēts. [..] Citiem vārdiem sakot, MI tagad darbojas kā spēcīgs katalizators studentu vērtēšanas kritēriju pilnveidošanai, koncentrējoties uz unikālu radošu risinājumu atklāšanu, nevis tikai uz esošo risinājumu izstrādi. Radošās domāšanas pamats ir metakognitivitāte jeb izpratne par to, ko cilvēks jau zina, un vēlamais domāšanas stils un attīstošā intuīcija par to, kā mācīšanās balstās uz iepriekšējām zināšanām.”
Avots: elearning-conf.org
Informācija par vienu no projektā pieejamajiem kursiem
“Digitālie rīki projektēšanā un produktu izstrādē: No idejas līdz realizācijai”
PASNIEDZĒJS:
Arturs Rasnacis
APMĀCĪBU KURSA SATURS:
- Digitālās projektēšanas pamati: ievads digitālajā projektēšanā un tās nozīmīgums inovatīvu produktu izstrādē;
- CAD (Computer-Aided Design) rīki: Pārskats par populārām CAD programmām produktu dizainam un inženierijai;
- CAM (Computer-Aided Manufacturing) tehnoloģijas: Kā CAM rīki tiek izmantoti, lai optimizētu ražošanas procesus;
- Prototipēšanas rīki un metodes: Digitālie un fiziskie prototipēšanas risinājumi, tostarp 3D druka un virtuālā realitāte;
- Agile un Lean izstrādes metodoloģijas: Principi un prakses ātrai un elastīgai produktu izstrādei;
- Produkta dzīves cikla pārvaldības (PLM) sistēmas: Kā PLM palīdz pārvaldīt produktu informāciju un procesus no idejas līdz izbeigšanai;
- UX/UI dizaina principi: Nozīmīgums un labākās prakses lietotāja pieredzes un interfeisa dizainā digitālo produktu izstrādē;
- Datizvades un analīzes rīki: Instrumenti un metodes datu analīzei, lai uzlabotu produktu dizainu un funkcionalitāti;
- Kolaboratīvie rīki un platformas: Efektīvas sadarbības veicināšana starp dažādām komandām un nozarēm izstrādes procesā;
- Digitālie mārketinga rīki produktu lansēšanai: Stratēģijas un rīki produktu veiksmīgai ieviešanai tirgū un mārketinga kampaņu veidošanai.
Programmatūras konfigurācija
LATVIJAS VIESNĪCU UN RESTORĀNU ASOCIĀCIJA
Piedāvā apmācību projektu
“Tūrisma un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts”
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/004
Projekta īstenošana līdz 2026.gada 30.jūnijam
Pieteikšanās jaunām apmācībām projektā ir atvērta līdz 2026.gada 30.aprīlim
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu projekti@hotelpro.lv
Projekta investīcijas mērķis ir nodrošināt Latvijas Republikā reģistrētus sīkos (mikro), mazos, vidējos un lielos komersantus ar digitālajām, robotizācijas un automatizācijas pamatprasmēm, digitālo pārveidi un digitālajām inovācijām, tai skaitā prasmēm, kas sekmētu eksporta veicināšanu, augsta līmeņa digitālās pārvaldības pamatprasmēm uzņēmumu vadības līmenī un prasmēm digitālo tehnoloģiju izmantošanai dažādos uzņēmējdarbības procesos.
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda finansiālu atbalstu.
Projekta sākotnējās kopējās attiecināmās izmaksas ir EUR 1 134 000, t.sk. plānotais Atveseļošanas fonda atbalsts – EUR 567 000.
Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.